Fantasztikus programok a fenntarthatóság keretében
2023-05-15
2023-05-15
1.b
A fenntarthatósági témahét során több tantárgy összekapcsolásával foglalkoztunk azzal, hogyan élhetünk a mindennapokban ami a Földünk, környezetünk megóvását is szolgálja. Kiemelt téma volt az általunk használt anyagok újrahasznosítása illetve a hulladékok szelektív gyűjtése. A pénteki nap folyamán egy solymász, izgalmas előadást tartott a ragadozó madarak hasznáról, és arról, hogy a különböző emberi tevékenységek mennyire árthatnak vagy használhatnak ezeknek a csodás madaraknak. A héten énekeket hallgattunk és tanultunk ragadozó madarakról. Hullámkartonból várat készítettünk, és testnevelés órán lovagi viadalon tettük próbára ügyességünket. A gyerekek jó példát láthattak arra, hogy kidobott bútor hátlapjából és rossz bicikligumiból egy kis fantáziával izgalmas játékok, pl. pajzsok is születhetnek, melyeken a megismert állatok képei is megjelennek, mint díszítőelemek.
Szabadidőben ők maguk is szívesen játszottak azzal, amit az iskolaudvaron találtak, és alakították át gazdag fantáziával, legyen az homok vagy fakéreg.
1.c osztály Kőházi-Kis Margit és Szemlérné Sándor Erika
A legelső programunk egy előadás meghallgatása volt a fenntartható világ lépéseiről. A gyerekekben érdekes gondolatokat indított el a program. Több tanórán is foglalkoztunk a fenntarthatóság lépéseivel, szelektív hulladékgyűjtéssel, a föld védelmével.
Olvasás és matematika órán beszélgető körökben, játékos feladatokkal dolgoztunk. Az itt felmerült ötleteket pedig rajz és technika órán, valamint délután megvalósítottuk, születtek rajzok, tartalmas gondolatokkal. Föld a kéznyomatukkal, matematika órára újrahasznosított játék, amivel az összeadást gyakorolták. A tanteremben szelektíven elkezdtük gyűjteni a papírhulladékot.
A hét legnagyobb élményei közé tartozott az osztály közös bokor ültetése az iskola épülete elé.
A hét záró eseménye a solymász bemutató lenyűgözte a gyerekeket.
Többen otthon is alkottak. A gyerekek a héten nagyon sokat tanultak a környezetvédelemről, reméljük ezek a gondolatok nem csak elméleti síkon maradnak meg bennük.
2.a osztály
A hét folyamán sokat beszélgettünk a gyerekekkel a fenntarthatóságról, a csomagolásmentes életről, a szelektív hulladékgyűjtésről. Részt vettünk az iskolai szinten szervezett programokon ( Mentsük meg Pistikét!, aszfaltrajzolás, solymász bemutató), a gyerekek hoztak otthonról kupakokat, amelyekből halakat készítettünk egy vízi képhez, majd pénteken szemetet szedtünk az udvaron.
A tanórákon is megjelent a fenntarthatóság olvasmányok, matematikai feladatok illetve játékok keretében.
2. c osztály Beliczai-Szénási Katalin és Mészárosné Erős Zsuzsanna
Hétfőn a szülőkkel karöltve ellátogattunk a kecskeméti csomagolásmentes boltba, ahol a bolt vezetője bemutatta az üzletet. Kipróbáltuk hogyan tudunk otthonról hozott csomagoló anyagot használni a vásárlás során. Kimért édességek, sütemények, pattogatott kukorica is gazdára talált. Többen vettek olyan szalvétát, ami helyettesíti az eddig napi szinten használt papírszalvétát, folpackot és alufóliát. Olyan mosogatószivacsot helyettesítő luffa szivaccsal, amely több mint egy évig használható, mosogatógépben mosható és végül élete végén komposztálható.
Kedden Szabó Ágnes vendégelőadó látogatott el hozzánk és a „Gyógyítsuk meg Pistikét” című előadás hozta el nekünk. Játékosan ismerkedtek a gyerekek a szelektív hulladékgyűjtéssel és azzal, hogyan lehet kevesebb szemetet termelni a mindennapokban.
Székpárnát szőttek a gyerekek már nem használt pólóanyagból. A szülők pólófonalat és szövőkeretet készítettek a gyerekeknek, akik lelkesen készítették párnáikat.
Az állatok és a természet védelme kiemelt téma volt a héten a tananyagban is osztályunkban.
4.c osztály
A negyedik osztályosokkal olvasás órán a Szülőföldem szép határa című fejezetet fejeztük be az elmúlt héten. A témakör összefoglalása projekt alapú előadássorozatban valósult meg. A gyerekek szabadon választhattak magyarországi várost, tájegységet, nemzeti parkot. Feladatuk egy plakát elkészítése volt, amit három perces előadás kíséretében mutattak be. Célom az volt, hogy a szülőföldünk részletes bemutatása mellett több figyelmet kapjon a természetvédelem és a kultúra. A diákok kedvet kapjanak hazánk természeti kincseinek felfedezésére, több szabadidős programot szervezzenek.
A projekteket egy interaktív kiállítással zártuk le, ami az iskola udvarán valósult meg. A Szent Imrés diákok így is kapcsolódhattak egymáshoz, az érdeklődők és a kiállító gyerekek beszélgetéseket kezdeményeztek.
Összegzés: az ismeretterjesztés mellett rengeteg képességet fejlesztettünk ezeken az órákon. A három perces előadások igazán sikeresek voltak, a tanulók figyeltek egymásra, összekovácsolta a közösséget. Az előadók rengeteg adattal készültek, igyekeztek különlegességekkel, egyedi elképzelésekkel ébren tartani a hallgatók figyelmét, éltek a retorikai eszközökkel, mint például a szabatos nyelvhasználat, rögtönzés. Sokat tanultunk, sok helyet szeretnénk látni a saját szemünkkel. Pezsdítő, motiváló program volt.
4.c osztály - Kutyás óra a szabadban
Szerdán a szokásostól eltérően Moyra nem a tanteremben segítette a tanulást, hanem az iskola udvarán.
Fekete István Tüskevár című ifjúsági regényével foglalkoztunk, és a feladatokat igazítottam a környezethez. Ez a mű is egy olyan lehetőség, ami megerősíti a természet és a gyermek kapcsolatát.
A terápiás kutya jelenléte rendkívül jól példázta az ember-állat együttműködő munkáját.
A negyedikesek rutinosan kérték Moyrától a trükköket, akinek felvezetője, Hajnal Kata igazán sok újdonsággal készült.