Dobban a szív a kutyás órák alatt
2023-11-27
2023-11-27
A Szent Imre Iskolában ismét elindultak a kutyás órák. A 3.b osztály olvasás és nyelvtan órái havonta egy-két alkalommal különös idillben telnek. Nem hangosak a kutyaugatástól, sőt inkább valami békés, meghitt környezetbe csöppenünk.
Moyra, a terápiás boxer már nem idegen az iskolában, egy éve segítője a tantestületnek. Ha ő megjelenik, melegség költözik mindenki szívébe, a diákok motiválttá válnak a tanuláshoz, nyitottak lesznek az új ismeretek befogadására.
Ezeket az órákat Berta Tímea Regina tanító- és tanárnő minden alkalommal precízen előkészíti. Megfogalmazza, hogy mi legyen az óra célja, milyen tevékenykedtető feladatokkal színesítse azt.
A diákok ekkor nemcsak a tananyaggal foglalkoznak, hanem megtanulják az állattal való bánásmódot, megismerkednek a trükkök kérésének bonyolult technikáival.
Igen, a trükkök kérése nem is olyan egyszerű, egy felnőttnek sem megy azonnal. Figyelni kell arra, hogy azt a kezet, amiben a jutalomfalat van, a hátunk mögé rejtsük, a másik kezünkkel, valamint a hangjellel pedig felszólítjuk Moyrát arra, például üljön le, adjon pacsit, forogjon. Közben tartjuk az állattal a szemkontaktust, így véletlenül sem tereli el más a figyelmét.
Nem mindegy az sem, hogy miként jutalmazzuk az ebet, állunk-e vagy guggolunk.
Apró, finom mozdulatok sorát tanuljuk a gyerekekkel ezeken az órákon, melyek természetesen igen hatékonyan fejlesztik a különböző készségeket, a memóriát, a logikus gondolkodást, a finommotorikát, a kommunikációt, az empátiát, szociális készségeket.
Már 3-4 alkalom után észrevehető, hogy a gyermekek munkafegyelme, empátiája mennyit javult. 23 tanuló úgy indul ki a teremből egy csoportos trükk kéréséhez, hogy nincs szükség fegyelmezésre. Mindenki megtanulta, a kutya milyen érzékeny, mennyire fontos a fegyelmezett magatartás.
A csoportos trükknél vehető észre még az, hogy hihetetlenül figyelnek a gyerekek egymásra. Vita nélkül alkotnak párt, és állnak be kaputartásba.
Novemberben két alkalommal látogatta meg Hajnal Kata felvezető Moyrával a 3.b osztályt. A múlt heti nyelvtan órán a mondatfajtákat foglaltuk össze egy olyan feladatlappal, amiben minden kérdés Moyrához kapcsolódott. A gyerekek örömmel készítették el ezeket. Jó volt látni, hogyan motiválta őket a kutya jelenléte, miközben a színes, képekkel és QR kóddal tarkított feladatlap tovább fokozta az élményt.
Berta Tímea tanárnő hiszi, hogy a tanítás akkor hatékony, ha hozzá egy pozitív élmény, pozitív megerősítés is társul. Mi lehet ennél pozitívabb, mint egy ölelnivaló állat a tanteremben.